Taller d’escriptura creativa – Les relacions intergeneracionals en la poesia i la narrativa breu
Impartit per: Kateřina Valentová i Núria Mina Riera.
Quan: Els dimecres, del 8 de maig al 12 de juny, de 17h a 18.30h. (6 sessions)
El grup de recerca CELCA, del Departament de Llengües i Literatures Estrangeres de la Universitat de Lleida, proposa un taller d’escriptura creativa en el marc del projecte de recerca Profiguració: relacions intergeneracionals i superació de l’edatisme a través de la narrativa (PRO-SUEDAD).
El taller té dos objectius. En primer lloc, llegir i comentar textos en què es qüestionen tant els models tradicionals de relacions intergeneracionals com els prejudicis envers l’edat dels personatges. En segon lloc, escriure un relat breu (opció d’escriure també una narrativa gràfica) i quatre poemes al voltant de les relacions entre diferents generacions.
Com a investigadores del projecte de recerca PRO-SUEDAD, els textos produïts pels participants que donin el seu consentiment formaran part del nostre estudi de forma anònima.
Els gèneres literaris principals que treballarem són la poesia i la novel·la gràfica d’autors i autores tant nacionals com internacionals. Aquests autors/es són a la base de la nostra recerca dins del projecte de recerca PRO-SUEDAD.
Les facilitadores del taller són la Dra Kateřina Valentová i la Dra Núria Mina Riera. La Kateřina és professora associada al Departament de Llengües i Literatures Estrangeres de la UdL i compta amb una experiència de 6 anys impartint el mòdul de Creative Writing en l’assignatura Academic and Creative Writing de 3r curs del Grau en Estudis Anglesos. Per la seva part, la Núria ha treballat durant deu anys al Departament de Llengües i Literatures Estrangeres de la UdL com a professora associada i va impartir durant set cursos l’assignatura Producció i Edició de Textos en Anglès de 3r curs del Grau en Estudis Anglesos.
El taller tindrà una durada de 9 hores, dividides en 6 sessions d’1h 30.
Contingut del taller
SESSIÓ 1: Introducció a les narratives gràfiques intergeneracionals
- Els tres pilars d’una narració breu exitosa (idea, contingut lògic i estètic)
- Lectura d’exemples de narratives gràfiques intergeneracionals (Avis de Pavel Čech, Estamos todas bien de Ana Penyas, ¿Quién le zurcía los calcetines al rey de Prusia? de Benoît Drousie i Roger Ibáñez, Recuerdos de mi primer Domingo de Daniel Robles) (lectures facilitades per la professora)
SESSIÓ 2: Desencadenant la creativitat
- Tècniques per despertar la creativitat
- Com crear els personatges
- Com crear l’ambient
- Com treballem amb l’escaleta
SESSIÓ 3: Escriure un relat breu
- Presentant les nostres històries
- Treballem amb els esborranys
- Fem versions per arribar al producte final
SESSIÓ 4: Relacions intergeneracionals i poesia
- Introducció als elements principals d’un poema.
- Lectura i comentari de poemes que mostren diferents perspectives de les relacions entre generacions: de Maria Mercè Marçal a Lorna Crozier. (material facilitat per la professora)
- Tasca autònoma: escrivim un primer poema a partir del títol d’un dels poemes treballats a classe.
SESSIÓ 5: Adequació de l’estructura al tema
- Comentari dels poemes escrits pels participants: relació entre forma i fons.
- Lectura d’exemples.
- Tasca autònoma: escrivim un segon poema en què ens posem a la pell d’una persona d’una generació diferent a la nostra. Posem especial atenció a l’adequació de la forma del poema al contingut.
SESSIÓ 6: Consideracions finals i debat
- Comentari del segon poema escrit pels participants.
- Consideracions finals: ritme i to.
- Debat final: Quin efecte té la lectura i escriptura creativa sobre la nostra percepció de les relacions intergeneracionals?
- Tasca autònoma (retorn/comentari per correu electrònic): escrivim dos poemes sobre el mateix tema, però canviant el ritme i el to dràsticament de l’un a l’altre. Com afecta aquest canvi de forma a la percepció del contingut o fons del poema?
Preu taller: 80 €.